Skip to main content

Sedapnya Nasi Goreng Kicap

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Pokucu nak kongsikan resepi nasi goreng kicap, sedap atau tak , anda yang akan nilai sendiri ...

Yang penting mudah, cepat dan senang...



Resepinya ialah ;

Bahan-bahan

3 mangkuk kecik nasi putih (yang sudah dimasak)
4 ulas bawang putih (diketuk)
1 biji bawang besar holand (di potong halus-halus)
1 biji telur6 helai daun sawi (dipotong dlm 2sm)
Garam secukup rasa
5 sudu Kicap manis 
2 gm isi ayam (dipotong dadu)Sedikit minyak masak

Cara-caranya

1 - panaskan kuali dan masukkan minyak masak.

2 - setelah minyak panas, masukkan isi ayam dan goreng sampai kekuningan. 

3 - masukkan bawang putih dan bawang besar kacau sehingga masak atau kekuningan. 

4 - pecahkan telur biarkan seketika dan kacau.

5 - bila telur dan masak, kacau sehingga semuanya sebati.

6 - masukkan nasi putih dan kacau.

7 - bila nasi lutih sudah sebati dengan bahan-bahan tumisan tadi.

8 - masukkan sayur sawi dan kacau dengan sebati.

9 - sambil kacau nasi masukkan kicap manis sedikit demi sedikit dan taburkan garam secukup rasa gaulkan sehingga sebati...

10 - tutup api dapur dan biarkan sejuk seketika, sediakan pingganDan Hidangkan bersama telur mata kerbau...



Selamat memcuba dan selamat menjamu selera...

Sekian "terima kasih" ...

Comments

  1. Kena belajar masak dgn pok ucu lah gitu gak! Sedap tu nampaknya....

    ReplyDelete
  2. sedap nii.. macam masakan kedai thai.. nak cuba la nnt. warna tu memang memikat.Terus rase nak ngapp

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba la, mana tahu lagi sedap dari yg saya masak...

      Delete
  3. Sedap memey buat sokmo nasi goreng kicap hihihihi

    ReplyDelete
  4. Bkpo mek skmo wt tk jd lah mno. Frust sero. Tk ckup raso skmo

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar mek, nk masak kena ikhlas, baru nmpk sedap, hmmmm...

      Delete
  5. pok ucu masak sdiri ke... nak rasa yg pok ucu buat.... lain org lain air tgnnya... hehe

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. mmg simple, cuba la, mana tahu sdap...

      Delete
  7. Sedapnya. Mama mmg suka benda2 berkicap ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul ke, mmg sdap kicap, lagi2 kicap cap kipas udang...

      Delete
  8. suka sangat resipi simple simple ni!senang & cepat!

    ReplyDelete

Post a Comment

terima kasih di atas komen yang ikhlas dari anda...

Popular posts from this blog

Resepi Kek Span Vanilla Lembut Dan Gebu Sukatan Cawan

Assalamualaikun Dan Salam Sejahtera

Resepi Kek Span Vanilla Lembut Dan Gebu Sukatan Cawan


















Penyediaan bahan untuk memasak resepi ini memang ringkas dan gerenti sedap..huhu. Itu pun kalau anda ikut resepi dengan betul. Jadi, antara bahannya adalah..

Resepi Wajik ATAU Pulut Manis Sedap

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera
Resepi Wajik ATAU Pulut Manis Sedap


Bahan-bahan diperlukan:
500gm beras pulut (lbh kurang 3 1/2 cwn arcopal) *300gm gula melaka @ gula merah *200gm gula pasir bahan * dimasak dengan 1 cawan air 2 cawan santan pekat 1 helai daun pandan Daun pisang utk alas talam/loyang 4-6 @ lebih ulas durian (diambil isinya) - bagi yg suka durian.. idea dari zaina.. Cara menyediakan dan memasak:
*Kaedah kukus-
Beras pulut dibersihkan dan direndam selama 4 jam dan dikukus selama 30 minit- sambil dibalik2kan gaul dengan sedikit santan cair & secubit garam
*Kaedah tanak di rice cooker-
3 1/2 cwn pulut+ 3 1/2 cwn santan cair + secubit garam (hanya dibalik2kan ketika mendidih kemudian biarkan..utk menghasilkan pulut yg gebu)
*Kaedah masak pulut guna microwave-
3 1/2 cawan beras pulut 3 1/2 cawan santan cair, sedikit garam..panaskan selama 20 minit Rebus gula melaka & gula pasir dengan 1 cawan air..setelah larut & mendidih, hendaklah di tapis Panaskan semula gula yg ditapis tadi…

RESEPI PUDING ROTI KUKUS BERKUAH SOS KASTARD

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera


RESEPI PUDING ROTI KUKUS BERKUAH SOS KASTARD

PUDING ROTI KUKUS





BAHAN- BAHAN 5 keping roti gardenia ( roti lain pun boleh la )
2 biji telur
4 sudu besar gula
1 sudu kecil esen vanila
1 tin susu cair
2 sudu butter
Kismis ( beli je 1 kotak kecil )

CARA- CARANYA :
1.Masukkan telur, gula, esen vanila ke dalam satu bekas, mixer sampai sekata / kembang (nak guna blender pun boleh) 2.Masukkan susu cair, kacau sekata. 3.Ambil roti, sapukan butter depan dan belakang (kalau nak carik-carikkan pun boleh ya!) susun dalam loyang. 4.Tuang ke semua adunan ke atas roti dalam loyang, dan tabur kismis. 5.Kukus selama 20-25 minit.

SOS KASTARD
BAHAN-BAHAN

2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula
1 tin susu cair
1 sudu kecik esen vanila.

CARA-CARA MEMBUATNYA
1.Masukkan semua bahan di atas, masak atas api perlahan, kacau sampai masak.
pastikan di kacau untuk mengelakkan ianya berketul.






Credit to Fb Page
Resepi masakan malayu

Sekian " Terima Kasih " ...