Header Ads

Sedapnya Nasi Goreng Kicap

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Pokucu nak kongsikan resepi nasi goreng kicap, sedap atau tak , anda yang akan nilai sendiri ...

Yang penting mudah, cepat dan senang...



Resepinya ialah ;

Bahan-bahan

3 mangkuk kecik nasi putih (yang sudah dimasak)
4 ulas bawang putih (diketuk)
1 biji bawang besar holand (di potong halus-halus)
1 biji telur6 helai daun sawi (dipotong dlm 2sm)
Garam secukup rasa
5 sudu Kicap manis 
2 gm isi ayam (dipotong dadu)Sedikit minyak masak

Cara-caranya

1 - panaskan kuali dan masukkan minyak masak.

2 - setelah minyak panas, masukkan isi ayam dan goreng sampai kekuningan. 

3 - masukkan bawang putih dan bawang besar kacau sehingga masak atau kekuningan. 

4 - pecahkan telur biarkan seketika dan kacau.

5 - bila telur dan masak, kacau sehingga semuanya sebati.

6 - masukkan nasi putih dan kacau.

7 - bila nasi lutih sudah sebati dengan bahan-bahan tumisan tadi.

8 - masukkan sayur sawi dan kacau dengan sebati.

9 - sambil kacau nasi masukkan kicap manis sedikit demi sedikit dan taburkan garam secukup rasa gaulkan sehingga sebati...

10 - tutup api dapur dan biarkan sejuk seketika, sediakan pingganDan Hidangkan bersama telur mata kerbau...



Selamat memcuba dan selamat menjamu selera...

Sekian "terima kasih" ...

23 comments

Abam Kie said...

Kena belajar masak dgn pok ucu lah gitu gak! Sedap tu nampaknya....

Sang aura said...

sedap nii.. macam masakan kedai thai.. nak cuba la nnt. warna tu memang memikat.Terus rase nak ngapp

Cik Ash said...

Sedap memey buat sokmo nasi goreng kicap hihihihi

ayunie ramli said...

Bkpo mek skmo wt tk jd lah mno. Frust sero. Tk ckup raso skmo

eazaq .... said...

Bulih try la pasni

eazaq .... said...

Bulih try la pasni

shalimar yusof said...

kicap budak2 suko laa

Sheila Adziz said...

pok ucu masak sdiri ke... nak rasa yg pok ucu buat.... lain org lain air tgnnya... hehe

Busyra Bt Takiyudin said...

simple dan nmpak sedap!

✿Cik Cappuccino Latte ✿ said...

rajinya pokucu

mamapp said...

Sedapnya. Mama mmg suka benda2 berkicap ni

Adam Rimiey said...

ye ke, saya masak main campak jer...

Adam Rimiey said...

cuba la, mana tahu lagi sedap dari yg saya masak...

Adam Rimiey said...

ye ke, mmg suka mkn kicap ek?

Adam Rimiey said...

sabar mek, nk masak kena ikhlas, baru nmpk sedap, hmmmm...

Adam Rimiey said...

boleh sngat la...

Adam Rimiey said...

klau kicap mmg bdak2 suka sangat...

Adam Rimiey said...

ye sy masak sendiri, cubalah...

Adam Rimiey said...

mmg simple, cuba la, mana tahu sdap...

Adam Rimiey said...

nk makan kena la rajin skit...

Adam Rimiey said...

btul ke, mmg sdap kicap, lagi2 kicap cap kipas udang...

sis gee said...

suka sangat resipi simple simple ni!senang & cepat!

Rabiahtul Adawiyah said...

Nasi goreng kicap pun sedap kan :)

Powered by Blogger.