Skip to main content

Perjalanan Ke Putrajaya Part 1 - Dari Kuala Krai Ke Gua Musang

Assalamualaikum dan salam sejahtera

22 September 2017, jumaat - pokucu, mek (mak), abg, kak ipar, anak saudara dan adik bongsu, ke putrajaya untuk majlis menyambut menantu adik perempuan yang ke-11...

Persiapan pokucu memang simple sangat-sangat, hanya membawa satu beg, itu pun dah cukup untuk 2/3 hari di putrajaya. ..


Inilah begnya, beg galas yang tak perlu nak heret, heret ke sana dan ke mari...

Kandungan dalam bag ;

1 - produk penjagaan diri seperti sabun muka, berus gigi, cream muka,ubat gigi, masker dan deodorant. 

2 - baju hanya 5 helai sahaja dan yang mana penting sahaja.

3 - seluar pun hanya 5 helai sahaja.

4 - tuala mandi.

5 - dokumen peribadi (ini yang penting).

6 - powerband untuk nyawa phone, kena standby. ..

7 - air kosong (bila dahaga dalam bas boleh la minum)

8 - gula-gula untuk menguyah untuk hilangkan bau mulut.

9 - asam-masin (pokucu kena ada makanan ini), sebab nak hilangkan loya, kering tengkok dan sakit kepala.

Itulah perkara, barang dan makanan yang pokucu bawa setiap kali ke luar negeri.

Ok!!!
Perjalanan pokucu dan 4 orang ahli keluarga yang lain dengan menaiki bas di dataran peladang, kuala krai, kelantan..


Inilah tiketnya, banyakkan tiketnya? Ini baru 5 orang,nasib adik yang nak sponsor...

Kami sekeluarga menaiki bas pada jam 11.30 tengahari , kerana bas tersebut dari kota bharu jam 10.40 pagi, bas yang kami naiki adalah TRANASIONAL, sudah lama rasanya pokucu tidak menaiki bas TRANASIONAL...

"Best jugak naik bas TRANSNASIONAL ni, bas baru pulak tu, adalah ciri-ciri yang canggih sikiT, selesa dan aircond pun sejuk,lena sungguh tidur..."

Kami sampai di gua musang, kelantan, pada jam 1.00 tengahari bas behenti untuk mengambil penumpang....

Perjalanan diteruskan Dan behenti rehat di sebuah kedai makan di paloh,gua musang kelantan pada jam 2:00ptg,rehat selama 2 jam,perjalanan kami mengambil masa 7/8jam untuk sampai ke destinasi...

Pada jam 5:15ptg kami sampai di bandaraya kuala lumpur,jam 5:30ptg kami tiba di ITBS (TERMINAL BAS BERSEPADU SELATAN),kemungkinan akan sampai pada jam 7:00ptg...

Syukur alhamdulillah dengan izin allah s.w.t, kami tiba ke destinasi dengan selamat...

Ikuti artikel yang seterusnya "perjalanan ke putrajaya part 1 - setibanya di putrajaya"

Sekian "terima kasih"...

Comments

  1. Dh lama tak naik bas me kl. Smg semua selamat dipermudahkan

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. ye ke? lpas ni nak travel naik la bas...

      Delete
  3. selamat mengembara ke KL sambil menerima ahli keluarga baharu. Tahniah!

    ReplyDelete
  4. last SA naik bas 2 tahun lepas.huhuhuhu...

    ReplyDelete
  5. tak pernah lagi naik bas transnasional, sebab selalunya naik bas sani je. hehe. Selamat perjalanan pakucu

    ReplyDelete
  6. pergi 2 3 hari , beg sebesar itu , hah memang barangan yang dbawa sesimple yang mungkin kan , kalau perempuan agaknya tak dapat la bawa beg sebesar tu , macam tak muat je ,hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

terima kasih di atas komen yang ikhlas dari anda...

Popular posts from this blog

Resepi Kek Span Vanilla Lembut Dan Gebu Sukatan Cawan

Assalamualaikun Dan Salam Sejahtera

Resepi Kek Span Vanilla Lembut Dan Gebu Sukatan Cawan


















Penyediaan bahan untuk memasak resepi ini memang ringkas dan gerenti sedap..huhu. Itu pun kalau anda ikut resepi dengan betul. Jadi, antara bahannya adalah..

Resepi Wajik ATAU Pulut Manis Sedap

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera
Resepi Wajik ATAU Pulut Manis Sedap


Bahan-bahan diperlukan:
500gm beras pulut (lbh kurang 3 1/2 cwn arcopal) *300gm gula melaka @ gula merah *200gm gula pasir bahan * dimasak dengan 1 cawan air 2 cawan santan pekat 1 helai daun pandan Daun pisang utk alas talam/loyang 4-6 @ lebih ulas durian (diambil isinya) - bagi yg suka durian.. idea dari zaina.. Cara menyediakan dan memasak:
*Kaedah kukus-
Beras pulut dibersihkan dan direndam selama 4 jam dan dikukus selama 30 minit- sambil dibalik2kan gaul dengan sedikit santan cair & secubit garam
*Kaedah tanak di rice cooker-
3 1/2 cwn pulut+ 3 1/2 cwn santan cair + secubit garam (hanya dibalik2kan ketika mendidih kemudian biarkan..utk menghasilkan pulut yg gebu)
*Kaedah masak pulut guna microwave-
3 1/2 cawan beras pulut 3 1/2 cawan santan cair, sedikit garam..panaskan selama 20 minit Rebus gula melaka & gula pasir dengan 1 cawan air..setelah larut & mendidih, hendaklah di tapis Panaskan semula gula yg ditapis tadi…

RESEPI PUDING ROTI KUKUS BERKUAH SOS KASTARD

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera


RESEPI PUDING ROTI KUKUS BERKUAH SOS KASTARD

PUDING ROTI KUKUS





BAHAN- BAHAN 5 keping roti gardenia ( roti lain pun boleh la )
2 biji telur
4 sudu besar gula
1 sudu kecil esen vanila
1 tin susu cair
2 sudu butter
Kismis ( beli je 1 kotak kecil )

CARA- CARANYA :
1.Masukkan telur, gula, esen vanila ke dalam satu bekas, mixer sampai sekata / kembang (nak guna blender pun boleh) 2.Masukkan susu cair, kacau sekata. 3.Ambil roti, sapukan butter depan dan belakang (kalau nak carik-carikkan pun boleh ya!) susun dalam loyang. 4.Tuang ke semua adunan ke atas roti dalam loyang, dan tabur kismis. 5.Kukus selama 20-25 minit.

SOS KASTARD
BAHAN-BAHAN

2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula
1 tin susu cair
1 sudu kecik esen vanila.

CARA-CARA MEMBUATNYA
1.Masukkan semua bahan di atas, masak atas api perlahan, kacau sampai masak.
pastikan di kacau untuk mengelakkan ianya berketul.






Credit to Fb Page
Resepi masakan malayu

Sekian " Terima Kasih " ...