Skip to main content

Kurangkan Makan Nasi Di Waktu Malam

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kenapalah kau ini kurus sangat?
Mana ada kurus, kau yang tak perasaan badan aku dah naik.

Tak cukup makan ke?
Aku makan, tapi aku kurang makan nasi, lepas pkul 8 malam aku dah tak ambil nasi, aku makan biskut dan makanan ringan yang lain-lain yang berkhasiat.

Begitu susah nak jaga kesihatan, lagi-lagi berkenaan dengan makanan dan minuman, ada yang perlu kurangkan, ada yang perlu kena lebihkan dan ada yang tak perlu di ambil oleh sebab kena pantang disebabkan ada penyakit keturunan...

Bahayanya kalau macam itu, kena rawat dan jaga betul-betul...

Masa sihat ini kenalah jaga dan pantang, supaya bila dah berumur nanti tak adalah sakit-sakit,bak kata pepatah "beringat sebelum kena", tapi jika sakit itu nak datang, bila-bila pun boleh datang...

Hmmmm!!!!
Susah-susah memang susah, tapi nak buat macam mana kita hanya mampu berserah dan berdoa pada yang maha esa.

Syukur alhamdulilah saya diberikan kesihatan yang sempurna dan masih lagi mampu untuk menjalankan aktiviti-aktivi harian.

Mesti ada di antara anda yang mengambil makanan tambahan seperti collegen, suplement dan lain-lain lagi , betul tak? Terpulang pada anda, nak jaga kesihatan dalam dan luaran kan? Lagi pun itu adalah hak anda...

Kalau boleh kongsikanlah sedikit produk apa anda guna dan amalkannya? Mana tahu saya mampu untuk beli dan memcubanya, hehehe....

Ok!!!
Terima kasih

Comments

  1. saya makan supplement biolife fish oil utk kesihatan dan kecantikan.

    ReplyDelete

Post a Comment

terima kasih di atas komen yang ikhlas dari anda...

Popular posts from this blog

Resepi Kek Span Vanilla Lembut Dan Gebu Sukatan Cawan

Assalamualaikun Dan Salam Sejahtera

Resepi Kek Span Vanilla Lembut Dan Gebu Sukatan Cawan


















Penyediaan bahan untuk memasak resepi ini memang ringkas dan gerenti sedap..huhu. Itu pun kalau anda ikut resepi dengan betul. Jadi, antara bahannya adalah..

Resepi Wajik ATAU Pulut Manis Sedap

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera
Resepi Wajik ATAU Pulut Manis Sedap


Bahan-bahan diperlukan:
500gm beras pulut (lbh kurang 3 1/2 cwn arcopal) *300gm gula melaka @ gula merah *200gm gula pasir bahan * dimasak dengan 1 cawan air 2 cawan santan pekat 1 helai daun pandan Daun pisang utk alas talam/loyang 4-6 @ lebih ulas durian (diambil isinya) - bagi yg suka durian.. idea dari zaina.. Cara menyediakan dan memasak:
*Kaedah kukus-
Beras pulut dibersihkan dan direndam selama 4 jam dan dikukus selama 30 minit- sambil dibalik2kan gaul dengan sedikit santan cair & secubit garam
*Kaedah tanak di rice cooker-
3 1/2 cwn pulut+ 3 1/2 cwn santan cair + secubit garam (hanya dibalik2kan ketika mendidih kemudian biarkan..utk menghasilkan pulut yg gebu)
*Kaedah masak pulut guna microwave-
3 1/2 cawan beras pulut 3 1/2 cawan santan cair, sedikit garam..panaskan selama 20 minit Rebus gula melaka & gula pasir dengan 1 cawan air..setelah larut & mendidih, hendaklah di tapis Panaskan semula gula yg ditapis tadi…

RESEPI PUDING ROTI KUKUS BERKUAH SOS KASTARD

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera


RESEPI PUDING ROTI KUKUS BERKUAH SOS KASTARD

PUDING ROTI KUKUS





BAHAN- BAHAN 5 keping roti gardenia ( roti lain pun boleh la )
2 biji telur
4 sudu besar gula
1 sudu kecil esen vanila
1 tin susu cair
2 sudu butter
Kismis ( beli je 1 kotak kecil )

CARA- CARANYA :
1.Masukkan telur, gula, esen vanila ke dalam satu bekas, mixer sampai sekata / kembang (nak guna blender pun boleh) 2.Masukkan susu cair, kacau sekata. 3.Ambil roti, sapukan butter depan dan belakang (kalau nak carik-carikkan pun boleh ya!) susun dalam loyang. 4.Tuang ke semua adunan ke atas roti dalam loyang, dan tabur kismis. 5.Kukus selama 20-25 minit.

SOS KASTARD
BAHAN-BAHAN

2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula
1 tin susu cair
1 sudu kecik esen vanila.

CARA-CARA MEMBUATNYA
1.Masukkan semua bahan di atas, masak atas api perlahan, kacau sampai masak.
pastikan di kacau untuk mengelakkan ianya berketul.






Credit to Fb Page
Resepi masakan malayu

Sekian " Terima Kasih " ...